Sunday, April 24, 2011

FAKTOR "X" BAGI PELAJAR SEDERHANA

SALAM SAYANG BUAT PARA PEMBACA!
Semestinya dengan rahmat ALLAH Taala.

Semenjak aku terlibat dalam bidang pendidikan ini,kerapkali aku diperdengarkan pelbagai permasalahan bagi mereka.
Aku boleh menyimpulkan bahawa setiap pelajar mempunyai keupayaan yang berbeza.
Cemerlang,sederhana & lemah.
Pelajar cemerlang boleh dilihat melalui pencapaian dalam keputusan peperiksaan mereka.
Pelajar sederhana,antara minat-tak minat untuk belajar atau malas-rajin untuk belajar.Ada potensi untuk bergerak ke arah kecemerlangan.
Pelajar lemah,memang tak minat untuk belajar,ada usaha untuk melakukan perubahan tetapi dicantas oleh kawan yang rendah motivasi yang lain.Boleh jadi terus mendapat kegagalan dalam hidup.

TETAPI...
Lemah dalam pengajian tak semestinya mereka lemah dalam menghadapi realiti hidup.
Cemerlang dalam pembelajaran boleh menjadi seorang haprak terhadap masyarakat.Tak percaya?Cuba selak akhbar dalam negara ini,berapa ramai pegawai atasan berijazah dihadapkan ke mahkamah atas kes pecah amanah,rasuah dan culas?

Cerita ini aku kutip dari mulut anak saudara aku sendiri,tingkatan 3,pelajar sederhana(boleh jadi cemerlang sekiranya masuk tuisyen dan berkawan dengan pelajar akhlak mulia yang lain,sudah melalui fasa akil baligh).

Mereka sekelas(10 lelaki dan 15 perempuan),naik bot penambang beramai-ramai pergi pejabat perbandaran kawasan tempatan.Tujuan untuk mencari maklumat untuk memenuhkan isi maklumat kerja kursus Geografi mereka.
Bayangkan satu kelas,naik bot penambang,berjalan kaki 1 KM beramai-ramai pergi ke pejabat cari bahan..!Tetapi 10 orang daripada mereka dibenarkan masuk mengambil bahan.

Pulang dari pejabat kerajaan tersebut,naik bas beramai-ramai bertambangkan RM1 seorang pergi ke hospital beramai-ramai melawat rakan mereka yang terlantar di katil hospital.Tanpa menghiraukan orang lain mereka berjaya mengangkat nilai "friendship".

Tatkala pelajar cemerlang lagi kaya yang lain sedang pergi ke tuisyen,melayari internet untuk buat tugasan GEOGRAFI,mereka bertungkus-lumus beramai-ramai mencari terus mencari kaedah penyelesaian yang sepatutnya.Itulah faktor "x" sebenarnya.


KHAS BUAT MEREKA

AKU BAGI A untuk USAHA
AKU BAGI A untuk PENGORBANAN
AKU BAGI A untuk KERJASAMA
AKU BAGI A untuk BELAS-KASIHAN

Siapa kata pelajar lemah/sederhana tidak boleh cemerlang?


(sekadar gambar hiasan)

No comments:

Post a Comment