Monday, April 18, 2011

PELAJAR HARAPAN

SALAM UNTUK SEMUA..
DENGAN rahmat ALLAH sepenuhnya!

Aku berbangga semenjak aku menjadi seorang guru(tanpa tauliah kerajaan) dapat mengubah pelajar.Sekurang-kurangnya mereka bangkit dari kegagalan dan segera berubah.

Dengan kelas tuisyen inilah aku berupaya untuk mendidik generasi yang dahagakan ilmu dan pengisiannya>>> tahun 4/5/6,Tingkatan 3,Tingkatan 5!

Aku juga berbangga memiliki pelajar seperti ini:

Izzat Izham (a.k.a Mat PU)
Tingkatan 5 di sekolah menengah biasa.Anak ke-2 dari 7 orang adik-beradik.Ramai kawannya memanggilnya dengan Mat Pu oleh sebab motorsikal yang ditungganginya bernombor PU xxxx. Sangat klasik(HONDA bulat) bagi pandangan mereka,bagi aku biasa saja sebab keluarga aku juga memiliki motorsikal sedemikian.
Tetapi aku kagum dan mengambil motivasi daripada pelajar ini.
Keputusan peperiksaan baru-baru ini tidak sehebat mana sebab ada juga subjek yang gagal(matematik tambahan dengan 7%-alahai..)
Dia dari golongan keluarga yang biasa-biasa saja macam aku!
Tetapi aku tahu dia kaya hati dan kaya jiwa.
Buktinya dia matang dalam menjaga ahli keluarganya.Tiap-tiap petang terpaksa menjaga adik padahal aku tahu dia mahu berguru dengan aku setiap petang di surau usang ini.Izzat Izham amat naif dari segala hal yang berkaitan dengan aku.Kalau aku kata,'makan..!'.Maka dia pun makan.Hehehehe...

Aku juga terserempak dengannya tatkala solat jamaah di masjid.Ternyata dia mengikut segala sarananku supaya sentiasa berjamaah di masjid!ALHAMDULILLAH...

Tidak malu untuk bertanya macam pelajar lain dan sentiasa fokus.
Aku tahu dia lemah dari segi motivasi dan galakan.Sikit-sikit melakukan kebangkitan daripada kegagalan yang lepas.Sentiasa menghormati aku sebagai tutornya.
Strategi aku :
Sentiasa berada di sampingnya ketika sesi kelas tuisyen berlangsung sambil memberi rangsangan motivasi sekadarnya.
Aku sedar dia ada potensi untuk meraih 5A/6A SPM hujung tahun ini.
Beroleh peluang yang cerah dalam subjek berikut :

BAHASA MALAYSIA
PENDIDIKAN ISLAM
MATEMATIK
SAINS
PERDAGANGAN

Bagi aku dia memang layak untuk mengikuti Diploma Pengurusan Perniagaan,UiTM.
Izzat,PERJALANANmu MASIH JAUH!

Aku akan mengubahnya!
(sumber gambar: ptsmillenia)


Jom IZZAT IZHAM ! Bina kecemerlangan bersama cikgu ya!

No comments:

Post a Comment