Tuesday, April 12, 2011

IRI HATI VS DENGKI

SALAM SAYANG UNTUK PARA PEMBACA

Kadang-kadang aku terasa iri hati ketika SPM 2010 diumumkan pada baru-baru ini.
Setahu aku,di kawasan kejiranan aku,hanya kudengar seorang daripada mereka yang meraih 10 A(perempuan,sekolah berasrama penuh,tidak keluar bergaul,pergi pasar malam dengan berseluar pendek dan rambut mengerbang!).Itupun kudengar hanya hiburan mulut ke mulut dari orang kampung untuk menunjukkan mereka tidak ketandusan cerita yang mahu dibualkan.YA! Aku memang dengki dan iri hati..

SPM 2004
Tahun keramat,peperiksaan SPM dijalankan ketika Ramadhan dan separuh terakhir bulan Syawal.Kertas BM aku demam,Kertas Bahasa Arab aku muntah keluar bendalir hijau.Ketika berpuasa!.6 kertas perlu diharungi ketika berpuasa.

SPM itu juga merupakan titik hitam bagiku.
Mendapat keputusan yang tidak A1& A2 yang sepenuhnya.Ada juga sampai tahap 6C,Alhamdulillah tiada 7D seperti SPM kakakku.
Targetku dari dulu lagi aku ingin menghadiahkan 12 A1 untuk keluargaku.Biar mereka berbangga dengan anak ini.Aku mengharapkan muka aku terpampang dalam KOSMO dan aku bercakap dalam televisyen tentang kejayaan ini.Mendapat hadiah dari kerajaan negeri seterusnya melanjutkan pengajian bidang perubatan ke LUAR NEGARA.
Aku yakin aku mendapat keputusan seperti itu,oleh sebab aku antara pelajar cemerlang PMR di sekolah lama.Mewakili sekolah untuk menjadi fasilitator subjek MATEMATIK TAMBAHAN dan selalu bersikap "volunteer" dalam segala hal(untuk tambahkan koleksi pahala).Keluarga memang berharap sangat dengan pencapaian itu.
(sekadar hiasan)


KEPUTUSAN SPM
Keputusan aku tidak seberapa.Sama sahaja dengan keputusan pelajar sekolah menengah biasa(aku sebenarnya bersekolah di sekolah berstatus A).Bahkan keputusan aku sama dengan orang belajar ala kadar sahaja tapi dapat keputusan semacam itu.

Perit pada waktu itu.Dirundung kepedihan dan hidup penuh hipokrasi dan penipuan.
Aku isi borang ke universiti acuh tak acuh.MAKTAB tak mohon sebab memang aku tak layak.Apatah lagi ke politeknik yang aku tak minat.

Aku bertekad membina harapan untuk ke tingkatan 6 di sekolah menengah biasa.Pusing segala keegoan diri dan menjadi jagoan di sana(TOP 10 SC STUDENTS)
Waktu itu hanya aku ada:TEKAD dan SEMANGAT!!!!

ITU DULU...
Zaman aku berumur 17-19 tahun.
Sekarang aku sudah mempunyai sedikit ilmu penilaian.Memegang ijazah sarjana muda.Produk universiti.

IRONI..
Syukur ALLAH mengurniakan aku keunikkan.
Tidak mendapat gred kecermelangan tetapi ALLAH memberi aku semangat dan azam.
Azam aku ;

Aku akan melahirkan pelajar yang mendapat banyak A+ pada tahun ini..Di kelas tuisyenku...
Semoga dipermudahkan ALLAH...AMIN..

No comments:

Post a Comment