Sunday, June 24, 2012

TARGET dan SUMBAT GOL


Aku bukanlah fanatik sangat terhadap sukan bola sepak.Permainan yang paling diminati oleh semua penduduk di planet bumi ini. Setelah aku bergaul dengan “si kain putih” ini sekian lama,aku semakin berminat untuk mengikut perkembangan bola sepak.Segalanya bermula dengan bulan April tahun lepas.
Ketika itu Terengganu menang 2-1 teradap Kelantan pada final PIALA FA 2011 MALAYSIA.Hasil gol sendiri oleh pemain DAUDSU SULAIMAN dari Kelantan memberikan kemenangan untuk pasukan bola Terengganu.
Bahkan, terdapat anak muridku terbang ke sana bersama abah mereka.Stadium Nasional Bukit Jalil..Alaahai…
Sempena perkembangan EURO 2012 yang berlangsung di Poland-Ukraine akhirnya aku semakin berminat untuk mengikuti permainan ini.Selain EURO,aku amat mengambil tahu perihal bola sepak dunia.
1)rata-rata bintang bola sepak yang ternama terdiri daripada pemain handalan dunia,terdiri daripada pemain Liga Inggeris,Liga Sepanyol,Liga German
2)Aku mengagumi semangat para pemain untuk memburu gol kemenangan
3)kalah dan menang adat bertanding
4)Mereka kalah pun duit pun masuk berkatung-katung dalam poket masing-masing
5)kebanyakan pemain ternama seusia dengan aku

  • Lionel Messi(Barcelona/Argentina)
  • Cesc Fabregas(Barcelona/Sepanyol)
  • Samir Nasri(Mancester City/Perancis)

antara pemain Terengganu yang seusia dengan aku :

  • Abdul Manaf Mamat
  • Josep Kalang Tie


Pengalaman aku ketika bermain bola sepak :
1)pernah menghabiskan duit simpanan untuk beli bola sepak
2)pernah rebah untuk bermain bola,kawan lain ketawa lalu bola kubawa lari (mengajuk)
3)selalu berada pada posisi pertahanan kerana tiada keyakinan dalam menyerang
4)nafas tercungap-cungap tiada stamina
5)tidak pernah ke stadium untuk menyaksikan perlawanan
6)pernah menjadi “lines man”
7)kemarau gol sekian lama tapi berjaya sumbat gol ketika bermain bola sepak pantai
8)kurang faham tentang off-side
untuk kembali aktif dalam bermain bola sepak ialah sesuatu yang mustahil bagi aku.Dengan keadaan masa yang suntuk dan skil yang berkurangan aku hanya lihat-senyum-geleng kepala sahaja.

Justeru aku kini berazam :
1)aku akan menaja pasukan bola sepak sekolah rendah di tempat aku 
2)aku akan menubuhkan syarikat pengurusan acara khusus untuk aktiviti sukan.




No comments:

Post a Comment