Sunday, July 1, 2012

MEMBAZIR BUKAN SIFAT SEBENAR AKU

Kali ini 2 sesi tuisyen telah aku bazirkan dengan sia-sia.Ceritanya bermula dengan begini :

"..ok,pelajar boleh balik sekarang.."
Sedangkan pada waktu tersebut hanya tinggal 20 minit sahaja lagi untuk sesi tuisyen ditamatkan.

Sehinggakan pelajar aku berkata :

"..aik...belum 1 jam lagi cikgu.."
Terdapat pelajar lain menambah :

"..nanti ayah saya tanya kenapa pulang awal.."
"...ala.. cikgu duduk di rumah pun bukannya buat apa pun.."

Seraya salah seorang pelajar aku memberi cadangan ;
"..err.. cikgu kita main teka-tekilah cikgu.."

Aku dengan tegas berkata;
"..ok semua boleh balik,esok sekolah kan..tidur awal.."

Sekonyong-konyong pulanglah mereka dengan berkata-kata dalam hati.

Ingatlah bahawa mereka semua baru tahun 3; 9 tahun.
Sudah pandai dalam memahami maksud  "time management skills

Konsep ini telah memberikan tamparan hebat kepada aku bahawa masa mereka amat penting!

Harus diingat kedatangan mereka di tempat aku dibayar melalui duit ibu dan bapa masing-masing.

Mereka membayar setiap masa 1 jam aku.
Aku telah "makan" masa mereka tanpa belas-ihsan.

IRONI

aduhai...aku insan yang bergelar dewasa masih banyak perlu belajar berkaitan kanak-kanak baru mumaiyiz itu.

1)aku dapat menyimpulkan bahawa aku masih gagal untuk membuat rancangan pembelajaran yang berkesan.

2)sedangkan aku mengakui bahawa aku seorang tutor yang hebat sepatutnya lebih arif tentang visi dan misi setiap sesi tuisyen yang dijalankan.

3)adakah aku betul-betul "gifted" dalam bidang ini?

4)ataupun aku telah bosan untuk melakukan perniagaan ini?

SOLUSI

1)kesan peristiwa di atas aku berjaya merangka sesi pembelajaran&pengajaran aku sendiri yang diakui mantap

2)baru kutahu pelajar sekolah rendah suka sesi bercerita dan sesi berkhayal setelah 15 minit belajar.

3)berjanjilah bahawa setiap sesi P & P aku harus dicatat untuk rujukan masa hadapan.

4)pelajar aku paling ramai 8 orang sekelas,jadi tiada masalah untuk penumpuan individu.

5)aku tidak sedar yang pelajar aku s suka untuk tampil kehadapan menyelesaikan soalan di papan putih,(sekolah mereka masih menggunakan kapur,tuisyen aku guna whiteboard).Tapi tidak untuk pelajar menengah yang malu-malu takut salah.

6)Aku suka tanya kepada pelajar,pernah suatu hari;

"macamana Safie beri jawapan.."
jawab si Safie :"sama dengan jawapan Khairul Fahmi cikgu.."
kata aku pada Safie :"..ulang balik apa yang Khairul Fahmi cakap.."

Si Safie terkebil-kebil beri jawapan.

7)Motif aku setiap P & P murid puas aku pun puas.kepuasan aku dalam menyampaikan ilmu dan kepuasan pelajar dalam mendapatkan ilmu baru.

INSYA'ALLAH..SEKIAN.

"...Cepat faham,lagilah senang.."


No comments:

Post a Comment