Sunday, June 17, 2012

SUATU KELEGAAN

Cuti persekolahan begini dihidangkan dengan cuaca yang tidak mengizinkan.hal ini disebabkan oleh cuaca ribut petir pada malamnya.Sepanjang minggu ini kelas terpaksa ditundakan terutama pelajar sekolah menengah.Terasa kerugian yang amat.Namun,sebagai insan yang tidak mampu membuat ramalan aku hanya pasrah terhadap ciptaan-NYA.

Coretan 1

Aku menerima sepotong ayat sms dari seorang pelajar yang ingin mengatakan yang dia akan menamatkan kidmat tuisyen di tempat aku ini. Sebenarnya telah lama aku menunggu keputusan yang dijangka itu.Aku sebenarnya sudah lama tahu akan niat mereka.Ketika pendaftaran mereka di tempat usang ini aku telah maklumkan mereka boleh menamatkan sesi tuisyen ketika masuk bulan Jun.

Coretan 2

Setelah tamat sesi "home tuition" di salah sebuah rumah pelajar.Suasana hening seketika seperti terdapat benda yang ingin diluahkan pelajar.Amat penting.

Salah seorang pelajar mula bicara :

"..err..cikgu ,sebenarnya kami semua dah nak berenti.."

Aku menyoal dengan tenang sambil meneguk minuman yang disediakan.

"..hmmm..mengapa..?"

"..sebenarya cikgu dekat sekolah mula buat kelas tambahan untuk pelajar,jadi kami bertindan dengan jadual tuisyen cikgu.." Jawab mereka dengan perasaan gentar barangkali.

Sangkaan mereka aku akan menunjukkan reaksi tak puas hati kepada mereka,tapi meleset.

Aku menjawab ;
"..oh,bagusla itu menunjukkan cikgu di sekolah komitmen atas pelajar untuk mengajar supaya cepat faham.."

Jauh di sudut hati aku berasa terkilan sedikit.

Selepas itu aku memulakan "ceramah motivasi" percuma kepada mereka.


Syukur..
Semua pelajar tadi ialah pelajar perempuan.Mungkin Allah Taala hendak selamatkan aku dari fitnah wanita.

1)Aku bakal kehilangan beratus ringgit akibat ketiadaan meeka.Mereka ialah sumber pendapatan aku.
2)Ingin sekali aku ingin menjadi tutor jemputan di sekolah mereka untuk menolong cikgu-cikgu di sana, tetapi akibat ketiadaan mereka aku menganggap keingian aku sudah tidak tercapai.
3)aku telah kehilangan agen promosi(verbal promotion) yang berkuasa.
4)Aku tidak lagi bersilaturrahim dengan mereka lagi.

ada hikmah di sebaliknya

1)Aku tidak bimbang lagi berkaitan cuaca demi keselamatan mereka
2)Aku berpegang kepada prinsip "patah tumbuh hilang berganti"
3)Allah menyuruh aku berehat disebabkan oleh setiap malam aku diisi dengan aktiviti bersama mereka.
4)Aku boleh fokus terhadap bidang penulisan.


Semestinya

1)Inilah antara satu cabaran bidang perniagaan tuisyen
2)Pergiat promosi melalui poster dan kain rentang
3)pelajar itu amanah,jadi peliharalah mereka
4)Aku terlepas dari dibelenggu masalah buatan mereka.


No comments:

Post a Comment