Sunday, February 3, 2013

PENCAPAIAN TUISYEN

Aku tak memaksa mereka untuk datang belajar ke kelas tuisyen aku.Tetapi aku akan membuatkan mereka untuk terpaksa datang ke sini,tempat tuisyen yang “open” ini.

Tuisyen aku ini bukanlah sehebat mana,tapi aku merasakan semangat pelajar-pelajar aku begitu hebat dan mereka begitu teruja untuk terus datang ke sini.

Mungkin amat mengjengkelkan bagi sesetangah orang tapi begitulah realitinya :
 
1)slogan “..cepat faham,lagilah senang..” yang aku sengaja gembar-gemburkan.

2) guru tuisyen yang glamer lagi ternama dan guru tuisyen paling cemerlang tanpa dinobatkan oleh mana-mana orang.

3)lokasi yang berhampiran dengan kawasan perumahan.

4) jurucakap produk aku atau duta kecil yang aku hadiahkan sekecil-kecil gula-gula dan  diraikan melalui majlis BBQ.

5) pencapaian yang membanggakan setakat ini :

Tahun 2012

Tahun 2: sudah pandai untuk membaca membuat ayat mudah walaupun secara merangkak.


Tahun 3: Matematik 4 orang dapat A
                English semua lulus


Tahun 4: Sains: semua orang dapat a
                Matematik: seorang pelajar yang paling tinggi seluruh darjah
                English: semua lulus

Tahun 5: Sains : sedih.maksimum dapat C,5 orang gagal
                Matematik : 2 orang dapat B,semua menunjukkan peningkatan walaupun masih gagal
                English : 2 orang dapat C dan selebihnya gagal



UPSR 2012 :
          Sains B 2 orang
          Matematik : 2 orang B
          English : semua C


Mereka datang secara berbayar dengan duit ibu dan bapa masing-masing.

Seringkali aku ingatkan mereka bahawa jika mereka berkehendak dalam melakukan anjakan paradigm,datanglah..

Sekiranya mereka masih mahu ketinggalan dan sayangkan duit ,itu terpulang..


Aku berasa hairan dan kasihan denagn sesetengah pelajarku yang masih belum menguasai kvk/kvkk/kkv.Telah tahun 3 tapi masih lemah dari aspek penulisan dan pembacaan.
Aku tidak tahu puncanya sebab aku bukannya major dalam Bahasa Malaysia,bagi aku pelajar ini mewakili 100 pelajar di luar sana.masih lemah.


Apakah nasib pelajar di luar sana ya?

No comments:

Post a Comment