Tuesday, January 29, 2013

CUTI UMUM DI RUMAH CIKGU WAN



“ok…kelas! Esok Isnin dan hari Selasa tiada kelas,kita kan jumpa lagi pada hari Khamis..”ujarku kepada anak-anak kecil Sembilan tahun ini.
Aku juga ingin ingatkan pada pelajar tahun 5.
“Jangan lupa untuk hadir pada hari Rabu ini untuk belajar Sains..”
Semua pelajar menunjukkan air muka yang berlainan.

Ada yang “yes” terdapat juga yang berbisik :
“..duduk rumah bukanya buat apa pun..”
……
Hari ini hari cuti untuk aku.Seorang guru tuisyen biasa yang mempunyai semangat yang luar biasa.Barangkali lebih hebat berbanding guru-guru di sekolah.
Pada waktu ini tiada jiwa yang aku ajar dan didik.Tiada sel neuron yang patut aku aktifkan.
Malam ini malam aku.Sunyi sepi.
“..kenapa perlu bercuti..?...”
1)waktu untuk diri-sendiri : 
agak lama untuk aku tidak bercuti,walaupun aku bercuti sepanjang siang,tapi aku bukan duduk goyang kaki.
2) beri peluang kepada pelajar untuk berehat sebagaimana mereka yang dirasakan ketika tidak menjadi pelajar tuisyen lagi.
3)waktu untuk aku mencari motivasi dan muhasabah diri.
4)kadang-kadang jiwa ini diselubungi rasa malas oleh sebab kelas tersebut kehadiran mereka tidak memuaskan.
Setakat ini aku jarang untuk membatalkan sesi tuisyen yang amat berharga ini secara sengaja.Bahkan aku merasakan amat rugilah dan tidak selesa jika tidak mendengar celoteh anak didikku pada malam-malam tertentu.Aku bahagia bersama mereka.
Tahap 1: setakat ini 3 kelas sahaja kelas ditunda
Tahap 2: 2 sesi ; itupun atas alasan mereka inginkan rehat.
Tingkatan 3 lelaki: 2 kali ;aku ganti dengan kelas pelajar tingkatan 5
Tingkatan 3 perempuan: 2 kali ; atas faktor keletihan mereka
Tingkatan 5 lelaki: 2 kali ; atas faktor kelas PMR dan awal bulan.
Tingkatan 5 perempuan: 6 kali ; banyak kebanyakan mereka tinggal jauh dan keaadaan cuaca sering menghambat.
Aku tak rela pelajar aku pulang tanpa bekalan ilmu.

No comments:

Post a Comment