Tuesday, February 26, 2013

JANGAN MENYERAH

NAIK DAN TURUN 

Aku sangat membenci kepada manusia yang sengaja berstigma : 

“..dulu pelajaran tak seberapa,sekarang telah menjawat jawatan tinggi..”
“… dulu dia sangat cerdik,tapi sekarang buat kerja gitu-gitu saja..”
Aku sedar Allah sangat adil dalam membahagikan rezeki kepada hambaNya.
Rezeki yang sedikit tetap aku bersyukur. Kalau hari itu itu aku dapat banyak limpahan rezeki tetap aku bersikap qanaah.
Dilema sekarang ini,ramai kawan seperjuangan aku di luar sana sudah menikmati kejayaan bagi pandangan seorang masyarakat. Hal ini juga berlaku di tempat aku ini.Walaupun aku beranggapan mereka hanya mencapai kesederhanaan sahaja,mereka tetap bermegah-megah dengan segala harta yang ada. Sambil itu mereka membuat perbandingan diri orang itu dan orang ini.
Tapi tidak bagi aku ,memang aku dulu pelajar pintar,”very self-motivated”,dan menjadi kebanggaan kedua ibu dan bapa.Namun,semenjak aku menjalankan perniagaan ini seolah-olah merek anggap aku menyimpang dalam cita-cita yang asal.
Kejayaan yang sebenar bukan melalui penilaian masyarakat tetapi bergantung terhadap kejayaan yang dinilai oleh diri sendiri. Jatuh bangun dalam mengejar kejayaan.
Tambahan pula,kejayaan juga boleh dianalisa melalui sejumlah manusia yang berjaya hasil diberjayakannya.
Kejayaan yang hakiki ialah berjaya di akhirat apabila kita mendapat Syurga sudah tentu atas keizinan ALLAH TAALA.Walaupun begitu kejayaan di dunia tetap diperlukan untuk  menunjukkan bahawa umat Islam boleh berdikari dalam semua bidang termasuk ekonomi.
Suatu perbandingan :
Tatacara hidup Safee Salie(bukan nama sebenar)
Sangat bijak dalam bidang akademik.
Tiba-tiba dia mengambil keputusan untuk memulakan perniagaan yang bermula dari bawah.
Mendapat hasil gaji yang bukan setimpal daripada taraf pendidikannya.
Memulakan perniagaan yang agak perlahan. Mencorak  perniagaan secara berdikari.
Melalui sebuah kehidupan yang bersederhana tetapi tetap meyakini ketentuan Allah Taala.
Berkahwin dan ditakdirkan dikurniakan oleh Allah anak yang amat cerdas dan pintar.
Meneruskan perjuangan dalam bidang perniagaan sehingga dapat menaja beberapa pelajar yatim untuk melakar kejayaan.
Beliau meninggal dengan harta yang banyak dan jasa yang bertimbun.

Tatacara hidup khairul fahmi Che Mat(pun bukan nama sebenar).
Tidak ada kesungguhan dalam pengajian.
Kehidupan biasa bagi seorang pelajar untuk bekerja selepas belajar.
Taraf hidup yang agak senang keran makan gaji.
Akhirnya dapat kahwin awal.Dikurniakan anak yang tidak cerdas dan tidaklah pintar sangat.
Seterusnya menjalankan kehidupan serupa dengan orang jahil yang lain.
Kesimpulannya,
Biarlah kita dengan diri kita bukan dengan cara orang lain.
Tetapi aku telah mengalami fasa penurunan pada awal tahun 2011.Setelah aku memulakan perniagaan suci ini. 
“Mereka” menganggap aku telah “jatuh” oleh sebab :
 1)kadar kewangan aku yang masih tak stabil
2)selalu berkonflik dengan orang lain.
3)tidak mempunyai kemampuan material
Aku memang sengaja untuk terjun dalam bidang ini.Dah lama aku mengimpikan kerjaya ini.
1)aku bebas untuk menentukan hala tuju hidup
2)aku bebas untuk buat apa yang aku hendak buat
3)aku seorang yang hebat!aku tak rela hidupku ditentukan oleh orang lain.
4) aku ada prinsip hidup aku sendiri.

No comments:

Post a Comment