Tuesday, May 22, 2012

tahniah lah ya!

Tahniah...!


Itulah yang aku mampu aku ucapkan kepada salah seorang pelajar aku.Mendapat beberapa A untuk peperiksaan SPM dan berjaya mendapat tawaran ke Kolej Matrikulasi yang terletak di utara semenanjung.

Aku ? Tumpang berbangga denaga kejayaan tersebut.Bahkan antara bekas pelajarku yang menjadi pada sesi tuisyen pada tahun lepas.Walaupun aku mengakui bahawa segala usaha melalui diri -sendiri aku tidak menafikan ALLAH sedang memakbulkan impian untuk sambung.Jauh di sudut hati aku mengakui bahawa beliau seorang yang amat tabah pada tahun lepas,tapi semua itu tidak menjadi pada diriku ini.

Dengan hanya jawapan sms acuh tak acuh ;

" tq banyk2 ".


Membuatkan aku berasa terkilan sedikit.

Pada saat keputusan SPM diumumkan akulah orang yang pertama dikhabarkan berita kejayaannya.Subjek Sains yang aku ajari tersangkut pada "C" & "D" tiada "B".Tapi membuatkannya telah mencapai menggapai sasaran.

Terkenangkan kegigihan pelajar ini untuk menjadikan aku sebagai mentornya.Meredah bahaya hujan,petir dan air bah di tempat tuisyen ku ini membuatkan aku bersungguh-sungguh untuk membimbingnya.

Pada masa itu.

Subjek ADD MATH yang masih lagi "blur".
Subjek FIZIK,KIMIA yang entah apa-apa.

Apabila ditanya kemanakah hala tuju selepas ini?

"jurusan undang-undang" katanya penuh bersemangat ketika berguru denganku.


Maka,ditunjukkanlah segala perbuatan yamg membenarkan kata-kata "bangkit dari kegagalan".


..........


7 tahun dahulu,aku amat mengagumi pencapaian pelajar ini.Always the number one person.

Pelajar pintar,hebat dan popular.Tapi itu tidak kekal lama semasa usia menjengah belasan tahun di alam persekolahan menengah.Perubahan hormon barangkali.Aku dapat tahu yang hubungan pelajar ini dengan keluarganya amat mengecewakan.Cara perwatakkannya tidak menggambarkan daya keintelektualan yang dimiliki.


Minta maaf.
Aku andaikan pelajar ini telah sombong dan lupa diri.Baru kutahu pelajar ini belajar untuk peperiksaan sahaja.

Nanti,pelajar ini akan berdepan denagn satu lagi cabaran.Cabaran dunia Matrikulasi yang tidak kurang hebatnya.Seringkali aku bimbang bahawa dia tidak dapat menyesuaikan diri dalam dunia tersebut.Takut lalai.




No comments:

Post a Comment