Monday, January 3, 2011

Rumusan 2010-Pengalaman yang TERSISA

SALAM 2011 dari saya!

‘no pain no gain’..Ungkapan yang sepatutnya yang ditujukan terhadap Iwan setakat ini.
Dari segi harapan 2010, jauh tersasar daripada perkara yang diimpikan pada tahun ini sejak awal tahun lagi.
1 tahun boleh saya bahagikan kepada 2 bahagian.6 bulan pertama dan 6 bulan kedua.

Mana taknya,6 bulan menghabiskan sisa-sisa masa untuk bergelar seorang pelajar ,manakala 6 bulan seterusya bergelar seorang pekerja makan gaji.

1)JANUARI
Sewa kamera untuk program FOOD STYLING.
Beli monitor skrin baru untuk komputer dengan harga RM216.Murah pada masa itu.
Hadir kelas dengan semangat baru dan kawan -kawan yang baru.Semua baru..!


2)FEBRUARI –

Bulan kelahiran. Tiada sambutan hari lahir untuk diadakan. Perkara yang menyedihkan tiada hadiah untuk diperolehi. Bulan ini hanya difokuskan untuk belajar.Suasana sibuk mengejar diri sebab menyiapkan projek USAHASAMA bersama kawan sekumpulan yang lain. Ada kawan yang gitu-gitu ada yang gini-gini. Apabila bertemu dengan mereka,baru kita tahu yang perangai sebenar mereka. Pesan saya,jadilah diri-sendiri..!

3)MAC-
Tiada perkara yang berlaku.Seperti biasa.Cuma pertandingan Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) peringkat pelajar di antara kolej0kolej kediaman UiTM SHAH ALAM. Selaku ketua projek,saya sibuk untuk mengatur strategi untuk menang.Atas nama Meranti Millenium telah julung kalinya JOHAN dalam pertandingan kreativiti itu.Kedua,Kolej Kediaman Melati.Pada malam itu,bayangkan tidur dengan piala!!!..Berbaloilah bergaduh dengan sesama-sendiri.Ahli tak lakukan kerja.Akhirnya...

4)APRIL-
Bulan ini,mewakili UiTM SHAH ALAM untuk berentap bersama UiTM cawangan dalam pertandingan KIK ini.Hebat dari segi provokasi.Gentar..Tapi saya dah fikir kalau sudah menjadi rezeki tak akan kemana.Ikhlas itu penting.Sempat juga untuk merasai suasana kampus PUNCAK ALAM yang 'gah' itu.


Pasukan kami sekali lagi menjadi juara KIK antara seantero UiTM.Bangga gitu!..RM2000 menjadi rebutan kini milik kami.Kedua dari UiTM PERAK yang projek mereka denagn peyendal pintu dan ketiga milik UiTM KELANTAN projek 'TELE-DUSTER'.Sungguh sengit.
Inilah kemuncak kejayaan bagi saya untuk tahun ini.


5)MEI-

Musim peperiksaan.Dalam sibuk-sibuk pun boleh lagi buat promosi untuk bisnes.Jual buku-buku terpakai dengan pelajar junior.Dapat duit sikit hasil jualan.Tamat sahaja peperiksaan,satu program khas telah diadakan untuk para pelajar sebelum mereka bebas mencari pekerjaan. Sempat juga saya merasai alam interbiu. Penuh skema.
Ada juga kompeni yang kena.Terus buat panggilan untuk interbiu kedua.Ketika ini memang sudah yakin bahawa graduan UiTM memang rebutan majikan, dan termasuk aku sekali...

6)JUN-
Balik ke kampung halaman.Kerinduan untuk pulang ke kampung memang dinanti-nantikan selama ini. lagipun bawa pulang dengan kejayaan gitu!..Perasaan rindu itu diidi dengan panggilan bertalu-talu dari pihak SIME DARBY,TABUNG HAJI,HOTEL PACIFIC(JOHOR BHARU), dan LEISURE FARM(GELANG PATAH) tetapi niat itu dimatikan dengan tuntutan kewangan dan halangan kesukaran untuk mendapat rumah sewa.Terpaksa melaksanakan rancangan kedua dengan menjadi peminta kerja di kampung halaman sendiri.Karenah biroksasi boleh tahan di sini..Interbiu sekali,rezeki menyebelahi di Kuala Terengganu ini.

7)JULAI-
17 haribulan,sudah mula untuk bekerja di sebuah hotel sebagai 'pekerja kontrak'. Biasanya bagi hotel baru kerja-kerja sebegini memerlukan keikhlasan hati dan keteguhan jiwa.

8)OGOS-
Puasa,menjadi seorang juruaudit pada malam hari.Perkara yang tak boleh lupa,malam sambut merdeka terpaksa kerja dengan kebisingan 'malaun-malaun' bermotor.

9)SEPTEMBER-
Malam raya bekerja seorang diri sebagai juruaudit pada malam hari.Memang mencabar.Takbir sayup-sayup dari celah bandar memang sayu apatah lagi masing-masing sibuk menyediakan juadah hari raya.2-3 malam tidak datang bekerja.Daripada seorang juruaudit malam minta ditukarkan kepada siang hari sebagai penyambut tetamu.

10)OKTOBER-
Boleh bertahan sebagi seorang pembantu kaunter hadapan di sebuah hotel di Kuala Terengganu. Pelbagai ragam manusia telah ditemui,menambah jaringan.Bermula dari situ,hati aku telah membuak-buak untuk memulakan perniagaan. Tiap-tiap hari kita mengkayakan diri orang lain,mengapa kita tidak mengkayakan diri kita sendiri?

11)NOVEMBER-
Merasai suasana konvokesyen.Perbelanjaan di bawah bajet.Terdapat sedikit konflik dengan famili semasa keberangkatan pergi ke SHAH ALAM.Tetapi boleh dilalui dengan kesabaran,pujukan , dan sedikit perbalahan.



12)DISEMBER-
Bulan ini bulan kenduri AQIQAH anak -saudara. Masing-masing sibuk dengan kerja masing-masing.Serentak itu juga aku bertekad untuk berhenti dari kerja oleh faktor pendapatan dan peluang.



Aku telah menikmati hari-hari sebagai penulis bebas sehingga kini..

Itu sahaja yang mampu dicoretkan untuk tahun 2010..Terdapat projek tergendala dan ada projek mencapai sasaran..Terpaksa diunjurkan ke tahun 2011 jika umur masih panjang.
SEKIAN..

No comments:

Post a Comment