Tuesday, January 4, 2011

HARAPAN AKAN BERSINAR 2011

Tahun ini aku mencecah umur 24 tahun. Pada pendapat apakah yang sepatutnya yang dicapai ketika mencapai tahap ini.Sekiranya kisah nabi-nabi banyak yang berlaku terhadap mereka ketika 24-25 tahun ini, dalam diri tertanya-tanya apakah yang aku cari pada 2011 ini.

DUNIAWI
Dunia tidak boleh beli dunia kan?..Apakata kita cari dunia untuk kepentingan kita di akhirat kita kelak...

1.Soal kewangan / pelaburan-
FANTASI : Wang di bank/aset akan berbunga kepada RM6000 pada hujung tahun ini(total pada semua bank).Ia penting semasa kita berada dalam kontigensi kelak.

Bank Islam: bayaran PTPTN (RM 120 setiap bulan)
Tabung Haji : zakat/infaq ( RM100 setiap bulan)
CIMB : bisnes (untuk pembesaran jaringan perniagaan,modal pusingan)
BSN : pelaburan (RM 100 deperuntukkan sebulan simpanan untuk dilupakan-nanti masa kecemasan boleh keluar...simpanan untuk hari bahagia)

TAPI dari segi REALITI : wang masih tidak berbunga dengan
Tabung haji : hanya RM20.00 berbaki,
BSN : RM16.40 tak kemaskini 2 tahun,
CIMB : RM 12.90(harapkan gaji)
Bank Islam : RM 13.20(nyawa-nyawa ikan)

2)kenderaan-ya,bakal memilik sebuah motor pada tahun ini.

FANTASI : Inilah motorsikal idaman. Harap tahun ini ada rezeki yang menyebelahi.
(sekadar hiasan)


TAPI REALITINYA sekarang aku hanya pergi kerja berjalan kaki atau terpaksa mencuri motorsikal lain secara bijaksana.

3)perniagaan-
FANTASI : bakal memiliki sebuah pusat tuisyen tahun ini.ZULAIDI AR-RAHMAN TRAINING & LEARNING SDN. BHD..
(sekadar hisan)


Dari segi REALITInya, aku sedang meninjau kemudahan yang ada di tempat sekeliling untuk dijadikan tempat kelas tuisyen nanti. Balairaya,surau atau rumah sewa semua di bawah penaakulan aku dari segi lokasi,kos,akses dan prospek.Modal aku hanya bawah RM120.

Mengejar AKHIRAT

1)Aku mensasarkan 4 artikel sebulan untuk dikarang pelbagai bidang untuk pembacaan masyarakat di blog-blog mahupun akhbar.

2)Ya,aku menubuhkan pusat tarbiah untuk masyarakat di tempat aku sendiri.
Aku akan membuka kelas Jawi,dan ilmu FARDHU A'IN yang lain. Dengan jaringan ustaz dan ustazah yang ramai kelas ini bakal ditubuhkan.
(sekadar hiasan)


Soal Kerjaya
1)AKU BAKAL menjadi tutor bebas dalam pusat tuisyen aku



2)Penulis Bebas yang sangat bebas berkarya!
3)Perunding Pengurusan Berkualiti
(akan dicari modulnya sebab aku memang berbakat dalam kecerewatan)

SERIBU LANGKAH BERMULA DENGAN LANGKAH YANG PERTAMA..!!!

No comments:

Post a Comment