Sunday, April 12, 2009

CINTA DAN CITA - CITA

bertemu lagi wahai peminat semua !!!

saya harap semua dalam keadaan sememangnya sihat dan

memang kita dilahirkan untuk cemerlang pun..


ramai orang tanya iwan tentang faktor saya meletakkan gelaran masterchef pada pendahulu

blog ini..siapa master? dan siapa chef ?


ramai pembaca ingin tahu saya belajar bidang apa di UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA ni..

jawapan : IJAZAH SARJANA MUDA SAINS PENGURUSAN SENI KULINARI

MINOR DALAM PERKHIDMATAN MAKANAN

DI FAKULTI PENGURUSAN HOTEL DAN PELANCONGAN

UiTM SHAH ALAM

saya bukan dilahirkan untuk menjadi perintis kulinari yang ada 'title degree' tapi saya lebih berminat dalam penghargaan manusia terhadap pemakanan itu sendiri..


mari kita renung situasi berikut ;


        1. Kebanyakan pelajar sekolah rendah di negara ini gemuk,buntal(maafkan saya),comel,montel,lembam dan sama maksud dengannya.saya tidak menolak jika mereka mempunyai keturunan sedemikian,tapi itulah realitinya

        2. memang sifat orang melayu,cuba tengok pinggan masing-masing selepas makan...kemas tak? cantik tak? bagaimana mereka susun sudu? corak susunan tulang-tulang bagaimana? ada nasi tertumpah tak ? atau campak saja...

        3. tengok lagi gaya manusia makan sekarang? pelbagai gaya...ada makan tak nampak orang...makan sambil berbual ,nampak bersungguh-sungguh ketika makan, terdapat manusia yang makan sambil tangan kiri lekap di dahi..macam-macam-tapi di situ terletak psikologi masing-masing...pernah nampak cara-cara SITI NURHALIZA makan??

        4. tengok gaya potongan bawang,ayam ,timun dan sebagainya oleh tukang masak,ada nilai kesungguhan tak?? maksud saya pernah nampak gaya potongan timun secara memesong tanpa kulit dengan berkulit???

        5. tapi saya amat mengkagumi suami memasak untuk isteri mereka,walaupun tak sedap mana...tetapi di situ terletak kunci kebahagiaan sebuah rumah tangga...

        6. saya dapat membuat kesimpulan awal dengan mengatakan kejayaan boleh diukur melalui tabiat makan seseorang.

        tindakan saya ...SAYA AKAN MENJADI SEORANG MOTIVATOR TULEN,saya akan mencari rahsia,BERFIKIR,berbincang,mengkaji tabiat pemakanan yang cemerlang berasaskan ALQUR'AN dan ASSUNNAH...insya'ALLAH..


        BAGAIMANA HENDAK CEMERLANG MELALUI CARA MAKAN???


        TUNGGU..!!!


        WASSALAM..

        1 comment:

        1. Salam !!
          saya nak tanya kos nie senang atau susah ?

          ReplyDelete